ντοζο η συλλογος;

ντοζο η συλλογος;

ντοζο η συλλογος; | Ανατολη και Δυση

Πριν εκθέσουμε τις λεπτομέρειες για το «ντοζο η συλλογος» πιστεύουμε πως είναι σκόπιμο να τραβήξουμε μερικές διαχωριστικές γραμμές.

 Οι πολεμικές τέχνες της Ιαπωνίας εξασκούνται στο ντoζο (道場- dojo). Είναι ο χώρος εκμάθησης-εξάσκησης της τέχνης και του μονοπατιού. Ο σεβασμός και η εκτίμηση του ντoζο είναι πρωταρχικά. Αυτό απαιτεί μέχρι ακόμα τον καθημερινό καθαρισμό του πριν και μετά την προπόνηση. Ο καθαρισμός του αποτελεί επίσης μέρος της τελετουργίας και προπόνησης του ασκούμενου. Φυσικά αυτό είναι περίπου αδιανόητο στην Δύση. 

Ο διδάσκων λέγεται σενσέϊ=δάσκαλος (sensei – 先⽣) γιατί δεν είναι απλά ένας προπονητής όπως τον θέλει ο Ελληνικός νόμος. Εκτός από  ιμάντας μεταφοράς της τέχνης είναι και η ζωντανή εικόνα-οδηγός των μαθητών. Μαθητές δεν είναι μόνο τα παιδιά της σχολικής ηλικίας. Μπορεί να είναι η νοικοκυρά της γειτονιάς, ο συνταξιούχος, ο πρόεδρος μιας τοπικής εταιρείας. 

Ο ίδιος νόμος βλέπει όλους τους ασκούμενους σαν αθλητές παρόλο που συχνά δεν είναι τέτοιοι. Η έννοια του αθλητή προϋποθέτει αγώνες. Όμως πολλοί μαθητές δεν ενδιαφέρονται καθόλου για τους αγώνες. Καθένας για τους δικούς του λόγους έρχεται απλά για να προπονηθεί. Αλλά ακόμα και αυτοί που ενδιαφέρονται για αγώνες, μετά τα τριάντα χρόνια τους, έχουν τελειώσει αθλητικά. Αν υπάρχουν εξαιρέσεις αυτές είναι σπάνιες. Τέλος έχουμε στην Ελλάδα και την πρωτοτυπία οι αγώνες να έχουν και μοριοδότηση για τις ανώτατες σχολές. Τώρα τι σχέση έχει το «ευ αγωνίζεσθαι» με την μοριοδότηση είναι στοιχείο ενδιαφέροντος. Στο ερώτημα ντοζο η συλλογος εσείς τι προτιμάτε;

ντοζο η συλλογος; | σχολες πολεμικων τεχνων

Στην Ελλάδα όμως, οι πολεμικές τέχνες (σε αυτές θεωρούμε πως δεν περιλαμβάνονται η  πυγμαχία, η πάλη, διάφορα άλλα μοντέρνα στυλ,  κ.λπ.) θεωρούνται αθλήματα. Τα αθλήματα υπάγονται σε κρατικές ομοσπονδίες των οποίων το νομικό πλαίσιο δεν προβλέπει κάτι για τέχνη.

Υπάρχει ακόμη, το παράδοξο να υπάρχουν υψηλόβαθμοι τεχνίτες πολεμικών τεχνών με πιστοποίηση από αναγνωρισμένες παγκοσμίως Ομοσπονδίες της Ιαπωνίας ή της Ευρώπης π.χ. και η τοπική Ομοσπονδία μαζί με την ΓΓΑ να τους θεωρεί ανεπαρκείς.

Μέχρι πριν ένα χρόνο περίπου, αυτή η κατάντια ήταν κανόνας στην ΕΛΟΚ μεταξύ άλλων. Έχουμε την περίπτωση υψηλόβαθμου Έλληνα καρατέκα, αναγνωρισμένου από Ιαπωνία, παλιού διεθνούς αθλητή της Εθνικής ομάδας Ερασιτεχνικού καράτε των ’70-’80 και μετά διεθνούς διαιτητή, με εύφημες μνείες ο οποίος ατυχώς στερείται πτυχίου προπονητή από την ΓΓΑ. Και ο Εσκομπάρ για πολύ καιρό τον «δούλευε» κρατώντας το σωματείο του εκτός ΕΛΟΚ, μέχρι που απασφάλισε. Πήγε βρήκε τον Εσκομπάρ στο γραφείου και του έδωσε κάτι σκαμπίλια ον κάμερα. Εδώ είναι Βαλκάνια δεν είναι παίξε-γέλασε. 

DSC30069

ντοζο η συλλογος; | δασκαλος=προπονητης;

ντοζο η συλλογος;

Για να έχει ο δάσκαλος την δυνατότητα να διδάσκει σύμφωνα με τον αθλητικό νόμο πρέπει να έχει το δίπλωμα προπονητή. Αυτό προυποθέτει πάντα την υπάρξη αθλητικού συλλόγου που θα θέλει να τον προσλάβει. Και υποτίθεται πως το δίπλωμα σημαίνει επάρκεια. Έχουμε το παράδοξο, ο δάσκαλος να έχει πιστοποίηση της επάρκειας στην τέχνη του, με νταν συναφούς με το «άθλημα» Ομοσπονδίας, αλλά να μην μπορεί να διδάξει επειδή το επίσημο κράτος δεν του αναγνωρίζει την πιστοποίηση. Ο δάσκαλος πρέπει να έχει δίπλωμα προπονητή για το «άθλημα» που διδάσκει. 

Για την περίπτωση που η τέχνη του δεν είναι ιδιαίτερα γνωστή, μπαίνει το ερώτημα του ποιος θα εξετάσει την επαρκή του γνώση. Ή ακόμη, τώρα που όλοι οι αθλητικοί σύλλογοι πολεμικών τεχνών είναι υποχρεωμένοι να προσλάβουν γυμναστές για να είναι σύννομοι, τι γνώσεις μπορεί να έχει ο γυμναστής αν δεν έχει την ειδικότητα της τέχνης; 

Αφού το επίσημο κράτος δεν είναι σε θέση να προσλάβει τους αποφοίτους ΤΕΦΑΑ υποχρεώνει τρίτους (τους συλλόγους) να μεριμνήσουν για την επαγγελματική τους αποκατάσταση. Θαρρώ πως το Σύνταγμα το απαγορεύει ρητά. Επίσης, δεν είναι στην διακριτική ευχέρεια του κράτους η μέριμνα για να μπορούν να δουλεύουν οι πολίτες του αλλά είναι υποχρεωμένο να φροντίσει γι’αυτό. 

ντοζο η συλλογος; | δασκαλος η ψυχη του συλλογου

Με αυτό τον τρόπο δημιουργείται κομφούζιο. Ο σύλλογος για να μπορέσει να υπάρξει πρέπει να ενταχθεί σε ομοσπονδία με πνεύμα και αντικείμενο συχνά εντελώς διαφορετικό από το αυτό της τέχνης που εξασκεί.

Έχουμε ακόμα την ανυπαρξία επιτροπής ισοτιμίας στην  ΓΓΑ να κρίνει την επάρκεια όσων όπως ο γράφων μ.α. έζησαν μεγάλο μέρος της ζωής τους στο εξωτερικό. Με άλλα λόγια στην Ελλάδα η προηγούμενη ζωή και η δραστηριότητα κάποιου αγνοείται και λειτουργεί η Προκρούστεια κλίνη.

Τέλος, αν υπάρξει ποτέ επιτροπή ισοτιμίας αυτή ποδηγετείται από τον εκπρόσωπο/ους της Ομοσπονδίας που συμμετέχει. Έχουμε ακούσει και τέτοιες καταγγελίες. Στο ερώτημα ντοζο η συλλογος; η Ομοσπονδία διαλέγει σύλλογος.

Επιπλέον δε, ενώ η ύπαρξη οποιουδήποτε συλλόγου διασφαλίζεται από το Σύνταγμα η λειτουργία του σύμφωνα με την φιλοσοφία των ιδρυτών του εμποδίζεται από την Δημόσια Διοίκηση και τις Ομοσπονδίες που σκέφτονται μόνο την είσπραξη τελών. Οπότε και η ΔΔ και το κράτος στο ερώτημα ντοζο η συλλογος; πάλι διαλέγει σύλλογος.

Ο persona non grata αλλιώς Εσκομπάρ είχε κατοχυρώσει το όνομα «καράτε» στο Υπ. Ανάπτυξης και  έστελνε την Αστυνομία και την Εφορία σε οποιαδήποτε εκδήλωση καράτε γινόταν που δεν έλεγχε ο ίδιος. Δηλαδή είχε κάνει το καράτε προσωπική του ιδιοκτησία.

ντοζο η συλλογος;

ντοζο η συλλογος; | επιλογος

Τέλος οι σύλλογοι είναι μη κερδοσκοπικές νομικές οντότητες συμβατές και επιτρεπόμενες από το Σύνταγμα της χώρας. Εν τούτοις η πρόσφατη νομοθεσία τους εξίσωσε εκβιαστικά με ατομικές επιχειρήσεις ενώ τους φόρτωσε με ένα σωρό υποχρεώσεις που αποτρέπουν την ύπαρξη και την δημιουργία τους. Επιπλέον χρειάζεται πλέον την βοήθεια εξιδικευμένων επιστημόνων όπως λογιστές και δικηγόροι πράγμα που αδικεί πραγματικούς συνοικιακούς συλλόγους αλλά εξυπηρετεί εμπόρους.

«Υποκρύπτει εμπορική σχέση η μη ένταξη σε ομοσπονδία» λένε οι δικηγόροι και σκέφτομαι πως δεν είναι τυχαίο πως οι περισσότεροι βουλευτές είναι δικηγόροι. Παρεμπιπτόντως, πρακτικά η λειτουργία ενός ντόζο ως επιχείρησης, κατά κανόνα, οδηγεί μάλλον με μαθηματική ακρίβεια στην χρεωκοπία. Εκτός αν το μέλημα του είναι το εμπόριο.

Τέλος η ύπαρξη του χαρτιού του προπονητή ή ΤΕΦΑΑ δεν διασφαλίζει πάντα ότι ο κάτοχος έχει επαρκή γνώση του αντικειμένου και τα προσόντα για να διδάξει το «άθλημα». Ειδικά οι ΤΕΦΑΑτζήδες χωρίς ειδικότητα στην πολεμική τέχνη επιεικώς είναι παντελώς άσχετοι για να έχουν άποψη. Επιπλέον το «το είπε η επιστήμη» πάντα έχει δυο αναγνώσεις και η αντίθετη άποψη είναι αυτή που έβγαλε την «επιστήμη» από τις πλάνες της.

Στην σχολή προπονητών καράτε του 2014 π.χ. συμμετείχαν άτομα που είχαν προαχθεί στην μαύρη ζώνη μια εβδομάδα πριν. Στην σχολή προπονητών του ΖουΖίτσου 2019 συμμετείχαν ασκούμενοι του Αϊκίντο το οποίο δεν περιέχει ούτε προβλέπει αγώνες. Οπότε το δίπλωμά τους τι ακριβώς πιστοποιεί;

Στο δίλημμα ντοζο η συλλογος; εμείς στο Yuukikan dojo διαλέγουμε ντόζο.

«Ο απώτερος στόχος του Καράτε δεν είναι η νίκη ή η ήττα, αλλά η τελειοποίηση του χαρακτήρα των συμμετεχόντων».
Φωτογραφία του ιδρυτή του Σότοκαν καράτε Gichin_Funakoshi
Gichin Funakoshi
Μεγάλος δάσκαλος του καράτε