Οκινάβα και σαμουράι

Οκινάβα και σαμουράι

Η διαδεδομένη αντίληψη περί Οκινάβα και σαμουράι είναι πολιτιστικός μύθος. Είναι ένα παράδειγμα του πώς πολιτιστικές και ιστορικές παρανοήσεις μπορούν να διαμορφώσουν την κατανόηση μιας πολεμικής τέχνης και να επηρεάσουν την πορεία της ανάπτυξής της. Η σύγχυση αυτή προήλθε από την προσπάθεια να συνδεθεί το Karate-do με την ιαπωνική παράδοση των σαμουράι, κάτι που δεν είχε ιστορική βάση στην Οκινάβα.

Οκινάβα και σαμουράι | Ιστορικό Πλαίσιο

Το αρχιπέλαγος Ryukyu είναι μια νησιωτική αλυσίδα που εκτείνεται από το νότιο άκρο της Ιαπωνίας έως το νησί της Ταϊβάν. Η Οκινάβα είναι το κυριότερο νησί του Ριουκίου. Η Οκινάβα, που σημαίνει «σχοινί στην άκρη», είναι το κατάλληλο όνομα για το νησί, το οποίο είναι μια συνδεδεμένη αλυσίδα ηφαιστειακής γης που μοιάζει κάπως με σχοινί που έχει πέσει στη θάλασσα.

Η Οκινάουα έχει πλάτος περίπου 6 μίλια και μήκος μόνο περίπου 70 μίλια (συνολική έκταση περίπου 460 τετραγωνικά μίλια). Βρίσκεται 400 ναυτικά μίλια ανατολικά της ηπειρωτικής Κίνας, 300 ναυτικά μίλια νότια της ηπειρωτικής Ιαπωνίας και σε παρόμοια απόσταση βόρεια της Ταϊβάν. Καθώς βρίσκεται στο σταυροδρόμι σημαντικών εμπορικών δρόμων, η σημασία της ως λιμάνι ευκαιριών και ενδιαφέροντος ανακαλύφθηκε από νωρίς από τους Ιάπωνες. Αργότερα αναπτύχθηκε ως εμπορικό κέντρο για τη νοτιοανατολική Ασία, με εμπορικές συναλλαγές με την Ιαπωνία και την Κίνα, καθώς και με μέρος της νοτιοανατολικής Ασίας, όπως η Ταϊλάνδη, η Μαλαισία και τα νησιά των Φιλιππίνων.

Τα γραπτά αρχεία του έβδομου και του όγδοου αιώνα στην ιστορία της Οκινάουα είναι γεμάτα με αναφορές για τον πόλεμο στο νησί. Εκείνη την εποχή, η Οκινάουα δεν ήταν ενιαία- αντίθετα, το νησί κυβερνιόταν από περιφερειακούς οπλαρχηγούς. Κατά τη διάρκεια του δέκατου και ενδέκατου αιώνα, η Ιαπωνία έγινε μάρτυρας της εμφάνισης δύο ισχυρών οικογενειών, της οικογένειας Taira και της οικογένειας Minamoto.

Όπως έφερε η μοίρα, οι δύο αυτές οικογένειες ενεπλάκησαν σε μια σύγκρουση που αντανακλούσε σε ολόκληρη την Ιαπωνία και τα γύρω νησιά. Οι επιζώντες αυτής της μάχης και οι γνώσεις τους για τις πολεμικές δεξιότητες και τα οπλικά συστήματα κατέκλυσαν τα Ριουκίου. Έφεραν διάφορα όπλα και στην Οκινάουα, όπως το κατάνα και το tachi (σπαθιά), το yari (δόρυ), τη nanigata (αλεβάρδα ή λογχοπέλεκυς) και τα yumi και ya (τόξο και βέλος). Ο πρώτος βασιλιάς της Οκινάουα, ο Shunten (περίπου 13ος αιώνας) έχτισε διάφορες οχυρώσεις σε όλο το νησί και οι διάδοχοί του ακολούθησαν το παράδειγμά του. Κατά τη διάρκεια του επόμενου αιώνα, η Οκινάβα γνώρισε ταχεία αύξηση των επίσημων σχέσεων με την Κίνα, την Κορέα και την Ιαπωνία. Επιπλέον, καθιέρωσε εμπορικές σχέσεις με την Αραβία, την Ιάβα, τη Σουμάτρα και τη Μαλάκα. Ήταν αναπόφευκτο οι παραδόσεις και οι πρακτικές πολεμικών τεχνών από αυτές τις χώρες να μεταναστεύσουν και στην Οκινάουα (Hall, 1970).

Οκινάβα και σαμουράι | Συνοπτικά

  • Στο βασίλειο Ryukyu (Ρύου-Κύου ή Οκινάβα), δεν υπήρχε τάξη πολεμιστών!
  • Στην Ιαπωνία, υπήρχε μια κληρονομική τάξη πολεμιστών γνωστή ως «σαμουράι» (侍 • 士)
  • οι  Οκιναβέζικες λέξεις «samuree» (侍) και «bushi» (士) είναι δάνεια από τις ιαπωνικές λέξεις «samurai» και «bushi» δεν αναφέρονται σε πολεμιστές, αλλά σε ευγενείς.
  • Δεν υπήρχε κώδικας bushido στο παλιό βασίλειο Ryukyu.
  • Ο ισχυρότερος υποστηρικτής αυτού του κινήματος ήταν ο Funakoshi Gichin.
Το παλιό βασίλειο Ryukyu, που αναφέρεται και ως Οκινάβα, δεν είχε τάξη πολεμιστών όπως η ηπειρωτική Ιαπωνία. Στην Ιαπωνία, οι σαμουράι αποτελούσαν μια ξεχωριστή και κληρονομική τάξη πολεμιστών, με κεντρικό ρόλο στον κοινωνικό και στρατιωτικό ιστό. Στην Οκινάβα, ωστόσο, οι αντίστοιχοι όροι «samuree» και «bushi» αναφέρονταν σε ευγενείς και όχι σε πολεμιστές.

Οκινάβα και σαμουράι | Η Παρανόηση

Όταν το Karate-do άρχισε να διαδίδεται στην Ιαπωνία στις αρχές του 20ού αιώνα, ορισμένοι δάσκαλοι της Οκινάβα, όπως ο Funakoshi Gichin, προσπαθούσαν να ενσωματώσουν την τέχνη τους στην ευρύτερη ιαπωνική κουλτούρα. Αυτή η προσπάθεια έγινε σε μια εποχή που η Οκινάβα αντιμετώπιζε οικονομικές δυσκολίες και επιδίωκε να ενταχθεί στον ιαπωνικό κορμό. Η σύνδεση του Karate-do με τον κώδικα των σαμουράι (bushido) και το ιαπωνικό πνεύμα του σαμουράι (Yamato-damashi) ήταν ένας τρόπος για να δοθεί στην τέχνη αυτή κύρος και αναγνώριση. Ωστόσο, αυτή η προσπάθεια οδήγησε σε παρεξηγήσεις. Ο Funakoshi, στην προσπάθειά του να προωθήσει το Karate-do, περιέγραψε τους δασκάλους του ως σαμουράι, κάτι που δεν ανταποκρινόταν στην ιστορική πραγματικότητα της Οκινάβα. Οι ευγενείς της Οκινάβα ήταν κυρίως βασιλικοί αξιωματούχοι και δεν είχαν σχέση με την τάξη των πολεμιστών όπως οι σαμουράι. Όταν τα βιβλία του Funakoshi μεταφράστηκαν στα αγγλικά, η παρανόηση αυτή ενισχύθηκε, οδηγώντας στη δημιουργία του «μύθου του σαμουράι» στο Karate-do της Οκινάβα.

ΔΩΡΕΑΝ ΔΟΚΙΜΑΣΤΙΚΟ

Ξεκινήστε ένα μεταμορφωτικό ταξίδι στον κόσμο των πολεμικών τεχνών με ένα δωρεάν δοκιμαστικό μάθημα στο Yuukikan Dojo! Πιστεύουμε ότι ο καλύτερος τρόπος για να καταλάβετε τα μοναδικά οφέλη του dojo μας είναι να πάρετε μια γεύση από πρώτο χέρι.

Οκινάβα και σαμουράι | Σημασία της Παρανόησης

Karate training with Shinpan Gusukuma sensei at Shuri Castle c. 1938, Okinawa Prefecture, Japan

Αυτή η παρανόηση είναι σημαντική γιατί επηρεάζει την αντίληψη και τη διδασκαλία του Karate-do. Ενώ η πολεμική τέχνη έχει τις ρίζες της σε μια συγκεκριμένη κουλτούρα και κοινωνική δομή, η σύνδεσή της με την παράδοση των σαμουράι έχει οδηγήσει σε μια αλλοιωμένη κατανόηση της ιστορίας της. Οι μαθητές και οι δάσκαλοι του Karate-do σήμερα πρέπει να είναι ενήμεροι για αυτή την ιστορική ανακρίβεια, ώστε να κατανοούν καλύτερα τις πραγματικές ρίζες και την ουσία της τέχνης που εξασκούν.

Συνοψίζοντας, ο «μύθος του σαμουράι» στο Karate-do είναι ένα παράδειγμα του πώς οι πολιτιστικές παρανοήσεις μπορούν να επηρεάσουν την κατανόηση μιας πολεμικής τέχνης, και τονίζει τη σημασία της ιστορικής ακρίβειας στην κατανόηση και τη διδασκαλία του Karate-do.

Related Articles

Scroll to Top